Kopaonik

InfoKOP

Kraljevi Čardaci Kopaonik - 2019
BENU apoteka Kopaonik
English
ZONED
MM SKI ŠKOLA
Bancour
Agencija Supernova Travel SKI BUS
 
InfoKOP istraživanje: "Da li prosecanje novih staza zaista ugrožava prirodu na Kopaoniku?"
11.09.2020 | 13:59 -> 11.09.2020 | 20:18
Do 2005. godine, izgradnja skijališta Kopaonik bila je zasnovana na jedinstvenom planu, te su kapaciteti žičara i staza bili su uglavnom usklađeni. Od 2005. godine kada se otpočelo sa instaliranjem žičara nove generacije, zbog veće brzine i kapaciteta novih žičara poremećen je i balans kapaciteta staza i žičara, odnosno kapacitet staza je sve više zaostajao za kapacitetom žičara. Zato su poslednjih godina proširenje postojećih i izgradnja novih ski staza uz postojeće žičare postali prioriteti skijališta Kopaonik.

Međutim, izgradnjom novih staza javila se opravdana bojazan koliko će krčenje dela šume ugroziti prirodu na Kopaoniku. Da bismo dobili odgovor na ovo kompleksno pitanje, pokušali smo da uzmemo u obzir sve relevantne činjenice potkrepljene egzaktnim podacima. 

Turizam sa jedne strane, i očuvanje prirode sa druge strane, traže simbiozu, ali i odricanje i žrtvu na obe strane. Da bi se turizam razvijao i opstao, ali i ublažile njegove štetne posledice, neophodno je naći održivi balans između čovekovog uticaja i očuvanja životne sredine. 

Kopaonik je planina koja je vrlo bogata šumom koja prekriva površinu od 7.461,57 hektara, odnosno skoro 75 km2. Iz tog razloga Nacionalni park Kopaonik redovnim godišnjim planom ne predviđa pošumljavanje nego popunjavanje šume. To znači da se ne sprovodi pošumljavanje na velikim površinama, već se pošumljavaju površine na kojima se izgubila šuma iz nekog razloga (sušenje izazvano bolestima, napadima insekata, klimatskim promenama i sl.) kao i površine bez šume u II i III stepenu zaštite. 

Za poslednjih 25 godina (od 1994. godine) površina pod šumom se na Kopaoniku povećala za 4%. Jedan od glavnih razloga povećanja šume je pozitivan uticaj čoveka na prirodu redovnim pošumljavanjem, dok je drugi manji razlog nestanak stočarstva na padinama Kopaonika, te se šuma nesmetano širi prirodnim putem. Za isti vremenski period, na Kopaoniku je izgrađeno ukupno 22 nove staze (1a, 1b, 1c, 3, 3a, 4e, 5, 6b, 6c, 7b, 7c, 9a, 12a, 13a, 13b, 13c, 13d, 13e, 19a, 19b, 20, 21a), prosečeno je nekoliko novih ski puteva, a više staza i "prečica“ je prošireno.

Mnogi vrhovi i padine se ne nalaze pod šumom, već su goli hiljadama godina unazad. Na tim lokacijama je došlo do formiranja retkih biljnih i životinjskih vrsta. Cilj Nacionalnog parka je da štiti sve ugrožene i retke vrste koje je ga naseljavaju. Iz tog razloga nije cilj da se pošumi cela površina planine, jer bi se na taj način ugrozile mnoge retke vrste uništavanjem njihovog prvobitnog staništa. 

Radi ublažavanja štetnih posledica nakon izvršenih radova na projektovanju, izgradnji i uređenju ski staza na području Nacionalnog parka Kopaonik, utvrđuju se mere kompenzacije koje propisuje Ministarstvo zaštite životne sredine javnom preduzeću "Skijališta Srbije“ i to: uspostavljanje novih lokaliteta smrčevih i jelovih šuma u okviru svih gazdinskih jedinica, na prostorima II i III stepena i na ogoljenim površinama koje se ne koriste u okviru ski centra/skijališta. Takođe, predviđeno je i pošumljavanje između postojećih staza, što će imati dvostruki efekat. Omogućiće duže zadržavanje snega, uz obnovu šumskog porkivača. 

Tako je u toku 2019. godine merom kompenzacije od strane JP "Skijališta Srbije“ pošumljeno 3 ha sa 6.000 sadnica smrče, a za 2020. godinu predviđeno je pošumljavanje 5 ha sa 10.000 sadnica smrče. Mere kompenzacije odnose se na svaku novoizgrađenu ski stazu ili ski lift. Na primer, za izgrađenu ski stazu uz žičaru "Gvozdac“ propisana mera kompenzacije koja se odnosi uspostavljanje novih smrčevih i jelovih šuma u gazdinskim jedinicama "Gobeljska reka“, "Barska reka" i "Samokovska reka“, na površini od 23,5 ha, a sama mera treba da se sprovede u periodu od tri do pet godina. Da bismo se uverili da se vrši pošumljavanje, obišli smo jednu od gazdinskih jedinica "Samokovska reka“. U ovo doba godine, na prvi pogled, teško je uočiti "mladice“ koje su skrivene niskom rastinjem, međutim zaista je na većoj površini u blizini vodovoda izvršeno pošumljavanje.

U isto vreme tokom 2019. godine Nacionalni park Kopaonik je izvršio redovno pošumljavanje popunjavanjem na 3,9 ha sa 7.820 smrčevih sadnica, a za 2020. godinu predviđeno je pošumljavanje na 6,9 ha sa 11.970 sadnica smrče i jele.

Ako gledamo samo brojke, prošle i ove godine ukupno je pošumljeno ili će biti pošumljeno 18,8 ha sa 35.790 sadnica. Sa druge strane, prosečeno je šest staza 4e, 6c, 7b, 7c, 20 i 21a sa kojih je uklonjeno 12,3 ha šume (u proračun je uzeta maksimalna vrednost da su staze konstantno široke 40 m). Dakle, u poslednje dve godine, okvirno je 1,5 puta više zasađeno stabala nego što je uklonjeno tokom izgradnje novih staza (brojka je verovatno i veća jer smo u proračun uzeli granične vrednosti). U zbiru, pravilnim pošumljavanjem, prosecanje staza jednostavno nije veliki udar na šumu Kopaonika, posebno ako se uzme u obzir da je deo uklonjene drvne mase sa granice šume, gde su stabla i inače slabijeg kvaliteta.

Pored svega prethodno navedenog, za trasiranje novih staza na Kopaoniku potrebna saglasnost Zavoda za zaštitu prirode, šumarskog republičkog inspektora, Nacionalnog parka Kopaonik i Ministarstva građevine. Takođe, na izgrađenim stazama se vrši drenaža, razvlači se humus i vrši se zatravljenje kako ne bi došlo do erozije zemljišta. 

Na kraju kada se sve uzme u obzir, da se Kopaonik smatra vrlo šumovitom planinom (75 km2 pod šumom), da se šumski pokrivač u poslednjih 25 godina povećao za 4%, da je u poslednje dve godine uklonjeno 0,15% od ukupne površine pod šumom, a da je zasađeno 0,25%, da se trasiranje radi poštujući sve zakonske regulative, opravdano se čini da postoji dobar balans između razvoja turizma i očuvanja šuma na Kopaoniku i da trenutno nema razloga za brigu da će nove staze ugroziti kopaonički ekosistem. 

Pogledajte još: 



Komentari (48)
 1 2 > 
Stevs (iOS)
20.09.2020 | 14:53


Deko, sve što ste napisali nema nikakve veze sa istinom, osim da ljudi uglavnom ne veruju institucijama, a ja bih rekao da ne veruju nikome, što se i vidi iz vašeg pisanja.

Krenimo redom. Laž broj jedan je da smo bilo šta plagirali i kopirali od drugih. Odgovorno tvrdim da je svaka rečenica naše autorsko delo. Uglavnom nas citiraju bez navođenja i kradu nam fotografije. Ako nam ne verujete, onda nema razloga ni da posećujete naš portal. Čemu taj mazohizam? Sve je na dobrovoljnoj bazi, pa i čitanje ovog portala.

Laž broj dva je da naši izvori nisu relevantni. Na osnovu čega to tvrdite? Imate neki dokaz? Da li vam neko brani da izvršite sopstveno istraživanje? To što vam se ne sviđaju rezultati to je već druga stvar.

Laž broj tri je da neko nekog ne poštuje. Imate skroz iskrivljenu sliku demokratije. Dovoljno je biti antiprotivan. “Dođete kod nas u kuću i etiketirate nas bez i jednog jedinog argumenta i još tražite pravdu za posetioce”.

I na kraju, ni sam ne znam zašto puštamo ovakve komentare, za koje znam da su potpuna neistina, kojima dovodimo u zabludu druge posetioce portala. Pišemo članak par dana, jurimo izvore na više strana, pešačimo da vidimo zasađene “mladice” i onda neko dođe i bez pardona kaže kopirali te i plagirali ste sve i mi mu pustimo komentar. To je naš mazohizam. Ali ajde neka bude da je i to demokratija smilies/smiley.gif
Dr Deka (Android)
20.09.2020 | 10:13


InfoKop je mesto gde covek napravi "analizu" na osnovu 3-4 clanka, a da pri tome ne poznaje materiju niti dovodi u sumnju izvore podataka. Pri tome lagano krenu udarci u stilu "nisi ti inzenjer", "ko ti date diplomu"... Neophodno je vece postovanje gostiju ovog sajta, ovako stil je "ravno kopaonicki" i krofni od 300 dinara. Da li iko u Srbiji veruje "zvanicnim podacima"? To sto je neko provukao kroz papire neke sadnice, srpski znaci da barem cetvrtina nije ni zasadjena. Kao neko ko cetvrt veka dolazi na planinu, mogu da primetim osiromasenje borovnica i najezdu insekata koja je posledica navodnjavanja aka "vestackog osnezavanja". O mhe-ima u "prvom stepenu zastite" izlisno je govoriti.
John (iOS)
18.09.2020 | 16:42


Vecina? Je ste sigurni da ste većina? Pa slazem se , da se demokratskim putem rešavaju sva goruća pitanja... Referendum je majka demokratije... pa izvolte da se prebrojimo.. samo neznam koste Vi a kosmo Mi? Ja se zalazem za neku zlatnu sredinu(kompromis)... tako da...
Porodica skijasa (iOS)
18.09.2020 | 09:27


Nismo bas srecni ovim drasticnim prosecanjem staza. Hvala Stevsu na clanku i svemu inace. Ipak moram da priznam da mi je tesko da poverujem da je posadjeno desetina hiljada novih sadnica i mozda bi nas neka slika bolje uverila u to.
Stevs (iOS)
17.09.2020 | 18:16


Samo da se razumemo jednu stvar. Stevs je dva puta u životu vozio kvad, a planinu je prepešačio uzduž i popreko nebrojeno puta. Razlozi pešačenja su dvostruki. Prvo zato što volim ovu planinu, a drugi da bi posetiocima preko infoKOPa predstavili što bolje sve lepote Kopaonika. Lično sam protivnik da se uopšte voze kvarovi po planini. Sva sredstva za snimanje bilo da su akcione kamere, klasični aparati ili dronovi, koristil smo da bi na što bolji način prezentovali Kopaonik. To što smatram da prosecanje novih staza nije udar na prirodu apsolutno ne znači da nisam ljubitelj kopaoničke prirode. Čisto da ne generalizujemo stvari i opet etiketiramo.
Planinar
17.09.2020 | 11:24


@BockyBG , a ti si mogao bar da procitas prethodne postove, a ne da zaslepljeno guras svoj interes. Da jesi, video bi da sam takodje prosao, pesaka, svaku stazu (za razliku od Stevsa koji prozuji kvadom ili koristi dron), da sam sumarski inzenjer zaposlen u JP Srbijasume, i da sam kao takav mnogo pozvaniji da govorim o neselektivnoj seci suma i efektu koji to ima na eroziju. Imam i na hiljade slika koje to dokumentuju, ali ovde ih je nemoguce postaviti. Mada je svakom ko je ikada prosao strmijim stazama leti to ocigledno. Nazlost, isto tako sam mnogo pozvaniji da znam koliko su ti drzavni organi kod kojih se "raspitao" i "proverio" zapravo korumiprani i parazitiraju na seci suma, samo da bi mogli nekako da isplate plate i direktori prigrabe sebi ekstra-profit.

Uporno svi vi odbijate da odgovorite kako je moguca neselektivna i sistematska seca sume u NACINALNOM PARKU , i to u po 2-3 trake godisnje, dimenzija oko 800x40m. To se ne radi tako ni u obicnim sumskim gazdinstivima, vec se pazljivo doznacavaju pojedinacna stabla za secu, nikada prakticno cela suma!
Odbijate da odgovorite i dokle tako, dok svi vrhovi ne budu sasvim goli i erodirani? Koliko godina jos po 2-3 staze godisnje bi vas ucinilo zadovoljnim?
I za kraj, razumem i vas interes, ili profit ako radite pri SS ili NP, ili sebicno adrenalinsko zadvoljstvo ako ste samo skijasi, a ne i ljubitelji prirode. I nemam nista protiv, ali hajde da se ne lazemo i da onda skinemo naziv NACINALNI PARK sa kopaonika, pa da ga unistimo kao i Zlatibor. Verujte mi da cemo tako za manje od 50god dobiti planinu u kojoj niko nece moci da uziva, ni skijasi, ni ljubitelji prirode, a ni profiteri.
Planinar
17.09.2020 | 11:04


@John, zasto mora, zato sto si ti tako rekao? smilies/smiley.gif Sta se desilo sa demokratijom, sta ako vecina ljudi zapravo zeli ocuvanje prirode i planinu koja nece biti erodirana i unistena? Zasto bi vas sebicna sacica profitera ili sebicnih skijasa koji misle samo na svoje sebicno zadovoljstvo odredjivala sta MORA a sta ne? smilies/smiley.gif hajmo lepo demokratija pa da se prebrojimo kojih nas je vise...
John (iOS)
17.09.2020 | 09:11


Apsolutna podrška Stevsu... Hejtera bilo i biće... sve nam je jasno..Da sad hvalim SS neću, al da rade solidan posao, rade... Naravno smetaju mi nove zgradurine u centru, ali to mora da bude u minaimalnom procentu.. Što se tice ovih dusebriznika za šume, sta reci a da ih ne uvredim?! RAZVOJ KOAPONIKA MORA IĆI KAO KOMPROMIS OČUVANJA PRIRODE I RAZVOJA TURIZMA!! Sve ostalo je priča za ispred prodavnice sa ortacima!!!
BockyBG
16.09.2020 | 18:22


Podrška za Stevsa.

Čovek se potrudio, pitao, proverio, pogledao, napisao, prošetao...

Ali džaba smilies/smiley.gif

Uvek ima neko ko ništa od toga nije uradio, al bi voleo da o tome priča kao da jeste. I sad je najbitnije da li se tom nekom sviđa šta je rečeno u tekstu a ne da li je to istina ili nije. Ako mu se ne sviđa, onda sigurno nije istina, jel tako? To je danas moji drugari odraz vrhunskog kritičkog razmišljanja u Srbiji... Jer zaboga nemoguće je da nije nestalo pola raspoložive šume na Kopu prosecanjem staza, zar ne? smilies/smiley.gif

Svakako mali primer, ali može da se primeni na ukupno stanje u našem društvu. Lepa nam zemlja al smo mnogo plitki kao nacija, dugo će trebati da se to promeni. If ever, nema tu garancija nikakvih smilies/smiley.gif

Stevs respect od mene, ako ni od koga drugog. Dobar tekst. I inače vidim da se trudiš da objektivno pišeš o stvarima koje su uglavnom pod kontrolom lokalnih samouprava, raznoraznih javnih i komunalnih preduzeća. Ja evo biram da verujem svemu što si napisao, mislim da si čovek zdravih motiva i da je super što radiš to što radiš.

Ako već biraš da se baviš sličnim temama... Ja bih voleo tekst na temu da li postoji neki strateški plan do kada i gde se planira gradnja objekata i u kom pojasu, da malo saznamo gde su te granice i koliko smo im blizu... Ne treba ići dalje od Zlatibora (pomenuto Bansko je isto sjajan primer - jednom bio i nikada više) da se shvati da bi uskoro mogao da nikne velegrad sa soliterima na našoj najlepšoj planini, sa sve vašarom ako zatreba. Od nekadašnje radosti kada se pogleda sa vrha Kopa na drvene krovove pokrivene snegom ka centru do tuge sa pogledom na panoramu sličnoj novobeogradskim blokovima izgleda nismo daleko...

Mene a možda i još poneke ljude koji nismo u materiji zanima ko to odobrava, kontroliše, koliko javno, na koji način se time upravlja i ko odgovara za rezultate.



mmika
16.09.2020 | 18:07


Svakako, ovo je pitanje je smešno, kao, recimo da li duvan šteti ili ne?
Planinar je potpuno u pravu, vidimo da se samo profit pita. Kakav Nacionalni Park, pa vidite NP bilo gde u svetu kako se odnose prema Nacionalnnom ili Parku Prirode..Da je i N od Nacionalnog Parka, ne bi se ovoliko seklo, devastiralo, gradilo...od MHE , preko hotelčina, do staza...Neki procesi su nepovratni. A mi smo tu tačku već prošli, nema povratka...
Aco Čačak je isto u pravu, pored uništavanja šume, uništismo i vodotokove, a ovaj broj turista, auta, kuća uništi i vazduh. Još ga ne vidimo (mislim vazduh) ali...
Goran Tunja (iOS)
15.09.2020 | 23:53


Ja bi ljudi na skijanje, ako su isekli sve, pa sad moze. Nego dajte objave za popuste za zimu, cini mi se da su prosle godine poceli u augustu, a vec je septembar.
Boban (Android)
15.09.2020 | 19:43


Hoćemo skijanje? Stvar je jasna.
Stevs
14.09.2020 | 13:01


@Planinar: Složili smo se bar oko jedne stvari smilies/cheesy.gif Predlažem da dalju raspravu nastavimo zimus u Skituljku uz kuvanu rakiju smilies/smiley.gif

PS: Svako suprotono mišljenje je uvek dobrodošlo. To je najbolji način da se prepispitaju svoji stavovi.
Planinar
14.09.2020 | 12:49


@Stevs, demokratija treba da bude normalno stanje, a ne da se ponosite time smilies/wink.gif Ali s obzirom na to koliko su neslobodne institucije i mediji u nasoj zemlji, stvarno skidam kapu i svaka cast za to sto ne cenzurisete komentare smilies/smiley.gif
Iskljucujem se i ja, mislim da smo rekli dovoljno cinjenica i stavova, pa neka ljubitelji Kopaonika razmisljaju i sude.
Stevs
14.09.2020 | 12:32


Utoliko gore ako ste inženjer šumarstva, a ne upotrebljavate argumente i činjenice. Kolika je ovde demokratija pokazuje to što vam dopuštam da me prozivate, etiketirate i optužujete da nameštam glasove smilies/smiley.gif Vama na čast. Kao što rekoh isključujem se po drugi put. Mislim da stvarno nema razloga za dalju raspravu. Prijatan dan smilies/smiley.gif

PS: Sve do jedne staze od ukupno 45 (ne 22 kako ste vi naveli) su na teritoriji NP Kopaonik. Ni jedna nije u prvoj ili drugoj zaštiti ako izuzmemo sam vrh Suvo rudište.
Planinar
14.09.2020 | 12:13


@Stevs, strucniji sam od tebe za datu oblast buduci da sam inzenjer sumarstva smilies/smiley.gif Opet si izbegao odgovor na glavno pitanje ovde, da li su te nove staze uopste deo Nacionalnog Parka Kopaonik? Takodje, u bilo kom sumskom gazdinstvu Srbija Suma je nemoguce tako neselektivno unistiti trake sume duzine 800x40m i tako po 2-3 godisnje smilies/smiley.gif To se nikada ne radi tako vec se pazljivo doznacuju pojedinana stabla koja je moguce seci. A u Nacionalnom Parku, bez obzira na stepen zastite, to niposto ne bi smelo.
Ocigledno se ovde radi o sprezi profiterstva i politike, tako da skrivanje iza "Zavod za zaštitu prirode, šumarski republički inspektor, Nacionalni park i Ministarstvo građevine" ne vodi nikuda jer znamo koliko je duboko korupcija uvucena u sve pore naseg drustva i organizacija.

I da, pitam tebe za za tvoj stav o granici secenja po sto je ovaj clanak tvoj stav zapravo, koji ogorceno branite ovde po komentarima. Da cujemo, koliko jos godina po 2-3 staze godisenje? Koliko ce proci dok tim tempom sve preko 1500m bude potpuno golo i erodirano? I molim te da se ne vadis na drvnu masu Ravnog Kopaonika posto se ona ne dira samo jer nje atraktivna za staze, inace bi i ona bila unistena.

Uostalom, pusti ljude da glasaju na komentare pa da demokratski odlucimo da li ste upravu, jako je nefer sto uopste vi i dajete pluseve za sopstvene komentare, minuse na tudje.
Stevs (iOS)
14.09.2020 | 11:40


@planinar:

Problem je (a to je generalno problem celog našeg društva), što neko ko nije stručan za datu oblast, dajte sebi za pravo, da donosi proizvoljne zaključke bez ikakvih relevantnih činjenica. Mogu da razumem vašu ljubav prema prirodi ali ako ćemo da raspravljamo o nekom problemu, ne možemo prozivoljno da pričamo. Dajte mi argumente zasnovane na činjenicama koje nisu tipa "video sam svojim očima" ili "to svi vide". Ne znam kako bih to plastičnije objasnio. Sve što sam napisao, napisao sam isključivo na osnovu relevantnih i lako proverljivih činjenica. To što se vama to ne sviđa, to je već druga stvar.

Zašto mene pitate koja je granica za izgradnju novih staza? Ja o tome mogu samo da imam stav i ništa više. O tome će odlučiti Zavod za zaštitu prirode, šumarski republički inspektor, Nacionalni park i Ministarstvo građevine, a na osnovu master plana Kopaonika i prostornog plana područja posebne namene Nacionalnog parka Kopaonik.

U odsustvu argumenata, najlakše je upotrebiti etiketiranje. Zato se isključujem iz dalje rasprave.
Planinar
14.09.2020 | 11:18


@Stevs , a u kom stepenu zasite je, da li uopste spada u Nacionalni Park Kopaonik (retoricko pitanje posto DA, spada)? Poenta price je da se u Nac parku sistematski unistava suma, i to u traci od 800x40, i tako po 2-3 staze godisnje, sto je ogromna kolicina sume i izaziva eroziju, unistavajuci planinu. To vide svi koje imalo zanima Kopaonik, osim vas kojima materijalni interes nalaze da se pravite naivni i ublazujete posledice. Zasto siriti vise skijaliste, zar 22 staze na tako maloj povrsini nije dovoljno? Kada cete biti zadovoljni uopste? Imate neki neodrziv model raste koji unistava planinu. To nije dobro ni po ljubitelje planine, prirode, a ni po skijase jer ce za max 50god ostati erodirana kamena povrsina sa mnogo manje snega nego sada, nece ni biti moguce skijanje. Ali vi ste zaslepljeni kratkorocnim ciljem rasta profita (ne zanima vas buducnost) i barem to lepo priznajte. Ili recite koja je granica, poslo koliko jos staza mislite da nema mesta za nove na Kopaoniku, kada ce vam biti dovoljno?
Stevs (iOS)
14.09.2020 | 10:35


@Pešak:

To što ćete da napišete 5 puta istu stvar, ne menja.činjenicu, da šuma koja se krči na novoj stazi 6c, nije ni u prvom, a ni u drugom stepenu zaštite.
Pešak (Android)
14.09.2020 | 08:54


Očigledno je da stanje na mapi ne odgovara stanju na terenu.Od Pajinog presla krenete ka Nebeskim stolicanma i nailazite na tablu sa oznakom Nacionalni park. ...Suvo rudište ...prvi stepen.....neposredno posle toga levo i desno sve je iskrčeno ,samo zemlja i gvozdeni stubovi.U razgovoru sa prisutnim biolozima jasno je da rezervati prirode ne mogu opstati jer je eko sistem povezan i sečom narušen.Nije logično proglasiti Nacionalnim parkom planinu gde se masovno grade vikendice,hoteli ,a u planu je sto kilometara ski staza Kad bi se ukinuo status Nacionalnog parka sve bi bilo regularno.Ima još netaknutih planina koje mogu biti Nacionalni parkovi,gde se može razvijati drugi tip turizma,sa obeleženim pešačkim stazama,obilaskom rezervata,uklopljenom gradnjom.Kopaonik se opredelio za bogatu klijentelu koja odseda u spa centrima,skija i vozi kvadove. I to nije sporno.
Stevs (iOS)
14.09.2020 | 01:56


@Pešak:

Staza 6c nije u prvoj zoni zaštite Nacionalnog parka. Vaše tvrdnje su proizvoljne i neistinite. Imate zvaničnu mapu pa ponovo pogledajte.

Prva zona je pojas oivičen žičarama Duboka 1 i Krčmar i vrhom Pančić. Skijaši to područje popularno zovu Stara Duboka. Zvanično je taj deo obeležen brojem 13 i naziva se Suvo rudište (što ste vi i pročitali na tabli). Sve to stoji na mapi.

Postoji 13 lokacija sa režimom prvog stepena zaštite:

1. Barska reka
2. Kozije stene
3. Jankove bare
4. Samokovska reka
5. Vučak
6. Mrkonja
7. Gobelja
8. Bela stena
9. Metođe
10. Jelak
11. Duboka
12. Jelovarnik
13. Suvo rudište

Ni na jednoj navedenoj lokaciji ne postoji ni jedna staza (tamno zelena šrafura na mapi). To što neke staze ili vrhovi nose isto ime kao lokacije sa prvim stepenom zaštite ne znači da se lokacije poklapaju.

Što se tiče drugog režima zaštite. Jedino gde se skija je sam vrh Suvo rudište i deo ski puta Jaram - Gvozdac.
Pešak (Android)
14.09.2020 | 01:42


Prosto me terate da postavim kao link tablu koju je postavio Nacionalni park Kopaonik na kojoj piše Suvo rudište,rezervat prirode,prvi stepen zaštite kao i video zapise sa područja tzv ravnog Kopaonika gde se jasno vidi da je četinarska šuma potpuno suva ,što se ne vidi sa puta ni iz vazduha jer verovatno uzročnik deluje tamo gde nema sunca ali laik sam za to. No kao što rekoh slobodno posecite sve.U školi smo jasno učili što je nacionalni park. U njemu ne možete da posečete šumu na jednom ,pa da zasadite na drugom mestu. No naš narod pa dsmim tim ni vlast ne voli prirodu već ski staze i hotele.Mi koji volimo prirodu smo u takvoj manjini da možemo samo da se slikamo za uspomenu i dugo sećanje.Toliko od mene.
Stevs
13.09.2020 | 22:42


@Pešak:

Staza 6c o kojoj govorite nije u prvoj kategoriji zaštite NP. Da ne bi pričali proizvoljno, na sledećem linku imate tačno obeležene zone zaštite pa se uverite sami:

https://www.infokop.net/images/stories/vesti/2020/leto/REF.jpg

Konstatacija da je šuma zelena samo pored puteva, a van puteva horor je izlišno i komentarisati. Na sledećem linku imate dve slike ravnog Kopaonika od pre dva meseca. Jedan pogled je na Panćić, a druga fotografije je pogled u suprotnu stranu, pa se uverite sami u stanje šume i njeno prostranstvo:

https://www.infokop.net/webcam/www/IMG_0718.JPG
https://www.infokop.net/webcam/www/putnik.jpg
Pešak (Android)
13.09.2020 | 22:18


Pogledajte stanje posle table Suvo Rudište,rezervat prirode prvi stepen zaštite u pravcu Nebeskih stolica.Posle table se nalazi ski staza i potpuno iskrčen predeo.
Pešak (Android)
13.09.2020 | 21:16


Šuma u delu ravnom delu Kopaonika je potpuno osušena,zelena je samo pored puteva,čim zađete unutra dva metra to je doslovno horor.U rezervatu prirode prvog reda ka Nebeskim stolicama gradi se ski staza i krči šuma.Podno Kukavice pregrađena je pešačka staza,puštena struja kroz ogradu Nadležni neka zvanično ukinu status Nacionalnog parka i onda neka slobodno poseku ceo Kopaonik i izgrade šta god požele tamo. Ali ne, oni će i dalje tvrditi da brinu o svakom drvetu i životinji, a krive će biti kisele kiše,bombardovanje ,globalno zagrevanje.
Petra
13.09.2020 | 14:37


@Aco Čačak, ispravna konstatacija za površine pod šumama. Ali je ćinjenica kako god da se posmatra na stvar da šume ima više nego ikad na Kopaoniku. Može da vam se ćini, prićinjava ili priviđa alii je istina da šume ima više. Sve ostalo je nagađanje i nećiji lićni utisak i osečanje. Nove staze se moraju praviti ako se želi proširivati skijalište. Tako se radi svuda u svetu. Šumu treba ćuvati i ne ponašati se samovoljno već u skladu sa zakonskom regulativom. Što mora da se poseće neka se poseće a siguran sam da se na Kopaoniku nikada nije seklo ništa što ne mora da bude isećeno. Ako nečemo da širimo skijalište onda da se donese uredba da nema daljeg širenja i građenja i da završimo priću. Njaveći problem Kopaonika i prirode na Kopaoniku su otpadne vode tj njihovo prećiščavanje i smeće koje neodgovorni posetioci bacaju svuda po prirodi. Zato je dobra ideja za temu...uređaji za prećiščavanje otpadnih voda...ajde da vidimo svi zajedno da li postoji uređaij za prćiščavanje na Koaponiku, ili Vikend Naselju ili u Brzeću...gde idu sve te otpadne vode.?? Zagađuje li to prirodu trajno ili ne? Šta se radi po ovom pitanju?...itd.
Aco čačak
12.09.2020 | 21:57


Povećanje površina pod šumom na Kopaoniku van zone skijališta je uslovljeno manjim delom pošumljavanjem a većim delom zapuštanjem nekadašnjih livada i proplanaka na kojima se čuvala stoka a na koje se polako proširuju postojeće šume.

Ja bih pre svega stavio akcenat na prečišćavanje otpadnih voda iz raznoraznih kanalizacija i na pametno upravljanje otpadom.

Edukovati ljude svim mogućim sredstvima od obaveštenja pa do kažnjavanja ako je to neophodno, jer je alternativa tome urušavanje svega lepog čime Kopaonik još uvek obiluje...

Veliki pozdrav.smilies/smiley.gif
Stevs
12.09.2020 | 15:50


@Natani:

1. To što vi niste videli lično da je posađeno neko drvo ne znači i da nije posađeno. Posetio sam deo zasada kod Smokovske reke gde se vide "maldice". Ako želite rado ću vam dati lokaciju pa možete i sami da odete da vidite nove zasade.
2. Opet ponavljam ljudskim uticajem se u poslednjih 25 godina, šumski fond povećao za 4%, dakle čovek je na nekim delovima planine imao negativan, a drugim delovima pozitiavn uticaj. Pozitivan uticaj je veći. Ne znam kako to plastičnije da objasnim. To je cena razvoja turizma koja mora da se plati.
3. Ja nigde nisam rekao da se slažem sa izgradnjom novih smeštajnih kapaciteta. Imate na više mesta našu kritiku da je kapacitet smeštaja daleko prevazišao kapcitet staza i da će to da dovede do pada cena izdavanja i na kraju pada cena nekretnina. Jednostavno doćiće do prezasićenja tržišta. Pre neki dan sam gledao cene kvadrata u Banskom. Kvadrat se kreće od 300 do 500 eura maksimalno. Možete da kupite apartman od 50kv za 15.000 eura. To je neminovost koja će se pre ili kasnije desiti na Kopaoniku.
4. Najlakše je diskvalifikovati ljude bez argumenata rečenicom "kao da radite za Skijališta i NP Kopaonik". Šta to znači, da su oni sinonim svega lošeg, pa nikako ne smemo da iznesemo svoj sud o nećemu koji možda ide na njihovu vodenicu? To je grubo generalizovanje stvari.
5. InfoKOP nije, niti će ikad biti senzacionalistički mediji ili "clickbait" portal.
Natani (Android)
12.09.2020 | 15:25


Na Kopaoniku leti provodim po deset dana, od 2004.god. Onaj Kopaonik i ovaj sad se ne mogu porediti, ovo danas je užas od "planine" . Planinar je skroz u pravu, a Vi Stevs ste baš pristrasni, kao da radite u i za NP ili Skijališta. Postoje slike kako je bilo nekada a kako sada. Svake godine se uništava priroda( ove godine uništene borovnice kod Vučje staze, prošle ili 2018 kod Pajinog presla...). Lično, nigde nisam videla da su posadili ijedno drvo, sem u priči. I meni su iz NP rekli da bi trebalo(a ne i da jesu) da Skijališta, zauzvrat, pošume neki deo, ali... Možda oni jesu posadili neko drvo, negde, ali koja je poenta uništiti NP ( mislim na deo Kopaonika kome se može šetati i uživati u prirodi). Onoliki hoteli u centru i " kućice" Skijališta nisu baš potrebni.
Srbin (iOS)
12.09.2020 | 14:02


Srbima je teško da progutaju istinu. Najlakše je iz udobne fotelje sve kritikovati. Školstvo urušeno, instant google znanje i onda očekujete zdrav razum. Pljujete po svemu, izbacujete frustraciju ali život vam ostaje ebg isti...
 1 2 > 
Napišite komentar (48)
busy
 
Lokacija:

Vrsta smeštaja (560):

Broj osoba:

Datum dolaska:

Datum odlaska:
Hotel Putnik
20.09.2020. 16:14 Temperatura
Sunčana dol.
Temperatura
JAT
vetar vlažnost sneg
Delimično oblačno 13°C 10°C -  m/s (-) 77% 0cm
Delimično oblačno sub.osećaj
13°C
temp. Pančić
7°C
- m/s
(-)
pritisak 832.1 hPa staze
0 cm
Live Web kamera sa Kopaonika JAT APARTMANI Kopaonik
Kopaonik WebCAM arhiva
Sunčana dolina
Malo jezero
Krst
Treska
Pančićev vrh
Duboka 1
Karaman greben
Mali karaman
Mali karaman A
Marine vode
Karaman
Jaram
Gobelja relej
Gobelja
Kneževske bare
Bela reka I
Bela reka II
Gvozdac
Duboka 2
Krčmar BMW
Dečji park
Mašinac
Vučak 2
Traka Jaram
Noćna M.jezero
Noćna KGB
Noćna Pančić

Detaljnije >>>
Statistika >>>
INSTALACIJE SKI STAZE SKI PUTEVI
2/24 1/45 0/30
 (8.3%)  (2.2%)  (0%)
InfoKOP istraživanje: "Da li prosecanje novih sta...
Deko, sve što ste napisali nema nikakve veze sa istinom, osim da ljudi uglavnom ne veruju institucijama, a ja bih rekao da ne veruju nikome, što se ...

Izgradnja gondole iz Brzeća, najavljen završetak...
Stevo, Izvini, taj deo sam propustio, ali se iskreno ne secam da sam video da postoji mogucnost da se pusti u funkciju gondola ove sezone. Pre mesec ...

InfoKOP istraživanje: "Da li prosecanje novih sta...
InfoKop je mesto gde covek napravi "analizu" na osnovu 3-4 clanka, a da pri tome ne poznaje materiju niti dovodi u sumnju izvore podataka. Pri tome la...

SKI kamere
Da li neko zna sta se ce graditi iz Angele posto se uveliko uklanja igraliste, masine radne vredno svaki dan od 07h. ujutru.

Prodaja: Apartman u centru Kopaonika
Da li mozete da date vise detalja o vili. Koja je vila u pitanju, na kojoj lokaciji? Koja je cena apartmana? Hvala

Izgradnja gondole iz Brzeća, najavljen završetak...
Ниси добро проучио текстове, од почетка је била најава да ће бити за овај ски опени...

Izgradnja gondole iz Brzeća, najavljen završetak...
Čekajte malo, pa zar nije obećano puštanje u rad za sezonu 2021/2022??? Kako sad odjednom godinu dana ranije? Ne shvatite me pogrešno, jedva ček...

InfoKOP istraživanje: "Da li prosecanje novih sta...
Vecina? Je ste sigurni da ste većina? Pa slazem se , da se demokratskim putem rešavaju sva goruća pitanja... Referendum je majka demokratije... pa ...

Prodaja apartmana u vili "Montana"
Pozdrav, grina li može nešto detaljnije da mi napisete u vezi apartmana ,preciznije o lokaciji,koja je cena po m2 i vreme izgadnje. Unapred se zahvalju...

InfoKOP istraživanje: "Da li prosecanje novih sta...
Nismo bas srecni ovim drasticnim prosecanjem staza. Hvala Stevsu na clanku i svemu inace. Ipak moram da priznam da mi je tesko da poverujem da je posa...

Viceroy ski resort počinje sa radom 5. decembra
Kome je još izgled bitan? Pomislih da pričate o nekoj ženi...

InfoKOP istraživanje: "Da li prosecanje novih sta...
Samo da se razumemo jednu stvar. Stevs je dva puta u životu vozio kvad, a planinu je prepešačio uzduž i popreko nebrojeno puta. Razlozi pešačenj...

InfoKOP istraživanje: "Da li prosecanje novih sta...
@BockyBG , a ti si mogao bar da procitas prethodne postove, a ne da zaslepljeno guras svoj interes. Da jesi, video bi da sam takodje prosao, pesaka, s...

InfoKOP istraživanje: "Da li prosecanje novih sta...
@John, zasto mora, zato sto si ti tako rekao? smiley Sta se desilo sa demokratijom, sta ako vecina ljudi zapravo zeli ocuvanje prirode i planinu koja nece...

InfoKOP istraživanje: "Da li prosecanje novih sta...
Apsolutna podrška Stevsu... Hejtera bilo i biće... sve nam je jasno..Da sad hvalim SS neću, al da rade solidan posao, rade... Naravno smetaju mi no...

MK Group realizovala veliki regionalni projekat za...
A sta je sa medicinski radnicima iz recimo kovid bolnice u Novom Pazaru?Zasto oni ovo nisu mogli da koriste?